SELAMAT DATANG KE BLOG 9W2HSM (Nine Whiskey Two Hotel Sierra Mike)!

Just for City Zack

Monday, August 24, 2009

INDONESIA VS MALAYSIA- TRANS 7


Indonesia, Malaysia dan Brunei adalah satu rumpun bangsa sejak dahulu lagi telah memakmurkan asia tenggara dengan ikatan rumpun bangsa, hubungan itu bolehlah dianggap seperti isi dengan kuku. kalau di cubit peha kiri,peha kanan akan terasa. Walau pun berlaku konfrantasi pada awal tahun 60an dimana Big brother (Indonesia) selalu suka membuli younger brother (Malaysia) ,namun peristewa tersebut dapat di selesaikan dimeja rundingan.


Namu sikap younger brother yang selalu menyakat Big brother,dan big brother yang angkuh tidak mahu tunduk dengan sikap kenakalan adik bungsu.maka keraplah berlaku pergeselan diantara kedua kakak beradik ini.


Satu persatu isu yang membakar hati nuraini rakyat big brother dengan sikap adik bungsu ,di ketengahkan. Dari isu kebudayaan sampailah ke Isu Sempadan.


Kemungkinan Big Brother hendak lari dari isu kelemahan politik dalaman hingga menyeret rakyatnya ke Isu yang boleh mendapat simpati dari rakyat dimana pada pandangan mereka adik bungsu ini boleh di kotak katik atau di Sekeh. rupa-rupanya adik bungsu ini bukan sebarang anak.hingga kehilangan sebuah Pulau di buat oleh adik bungsu ini.


Selama ini big brother selalu merungut bahawa adik bungsu selalu claimed itu dia punya,ini dia punya.hingga dia lupa bahasa yang di tutur siapa punya? . hubungan kakak beradik ini tidak boleh dipisahkan walau apa cara sekali pun.


Kalau di lihat hubungan dalam satu keluarga, diantara anak sulung dan anak bungsu,siapa yang lebih mengada-ngada? begitulah hubungan kedua negara Indonesia dan Malaysia ini.


Kalau kita ke pantai barat Negeri Johor,Dari pontian hingga ke Muar, hampir 80% berasal dari Jawa. hingga nama tempat bulat-bulat di import dari Jawa hingga ke Makasar.Kesultanan Johor pun berasal dari suku sakat Bugis. di Negeri sembilan,keseluruhan Melayunya dari Minangkabau,Padang Sumatera.Di negeri Perak. Ramai penduduk berasal dari Sumatera. dengan peghijarahan ini sudah pasti segala bentuk seni budaya di bawa bersama.


Bagaimana Big Brother,Indonesia begitu cemburu dengan Younger brother ini. mungkin kejayaan younger brother di arena antara bangsa membuat Big brother tercabar. atau ,begitu ramai rakyat Big Brother berbondong-bondong ke rumah younger brother membuat big brother cemburu.


Baru-buru satu saranan telah diajukan kepada kerajaan Indonesia melalui Television Trans 7. agar menganyang Malaysia dengan menghantar pulang kedutaan Malaysia dan menutup kedutaan Indonesia di sebabkan Tarian Pendet. saya pula cadangkan kepada pemerintah Indonesia tutup kedutaan Amerika di Indonesia dan bawa pulang Kedutaannya di Amerika di sebabkan seorang Rakyat Indonesia meniru tarian ala Micheal Jackson,dan berpakaian Ala M.Jackson di singapura.dan selanjutnya boleh lah dikatakan cari makan dengan meniru gaya Micheal Jackson.


Malahan lagu rasa sayang pun menjadi isu.' Wahai warga Indonesia, dimana sifat rasa sayang anda?".

"rasa sayang"



rasa sayang eh


rasa sayang sayang eh


eh lihat nona jauh


rasa sayang sayang eh




buah cempedak di luar pagar


ambil galah tolong jolokkan


saya budak baru belajar


kalau salah tolong tunjukkan




pulau pandan jauh ke tengah


gunung daik bercabang tiga


hancur badan di kandung tanah


budi yang baik di kenang juga




dua tiga kucing berlari


mana sama si kucing belang


dua tiga boleh ku cari


mana sama abang seorang





pisang emas dibawa berlayar


masak sebiji di atas peti


hutang emas boleh di bayar


hutang budi di bawa mati .



Lagu Rasa Sayang yang membuat rakyat kedua negara tidak rasa sayang.


Commented by Torqua:-
1. I have to say Sorry at first….Actually this is Indonesia Folk Song that came from Ambon, so this song is belong to Indonesia, and Malaysia used it without any permission from Indonesia….Could u tell me, your own opinion about this song? because for an Indonesian, this is just hurt more and more after batik, angklung, and many more…

commented by Siti....
2. Sekiranya ada yang bersifat kasar terhadap isu Rasa sayang eh ini adalah berpunca dari kebodohan wakil yang cuba mengapi-api kan rakyat Indonesia untuk membenci Malaysia, dan cuba memisahkan kami dari budaya kami yang berasal dari Nusantara. Ini amat menakutkan kami Rakyat Malaysia dan membuat kami teringat akan polisi Ganyang Malaysia.Nampaknya masih ada di Indonesia yang masih berfikiran komunis Sukarno.Ebiet G Ade dipilih bukan sebab kami hendak meMalaysiakan dia tetapi kami mengabadikan asal usul kami dari Nusantara dan kita adalah serumpun. Kita pun tahu dia itu bukan Malaysian.
Saya jamin Petronas adalah sebuah organisasi yang bertanggungjawab dan yang selalu juga membayar apa-2 royalti yang perlu di bayar.
Indonesia harus menyingkirkan attitude “Big Brother” dan harus menerima bahawa Indonesia, Malaysia, dan Brunei adalah serumpun dan banyak dari segi budaya adalah sama.
Perihal batik, kalau Malaysia dan Indonesia tidak mematen, kemungkinan USA atau Singapura akan mematennya.
Seketika dahulu, “Rasa Sayang Eh” selalu digunakan di perhimpunanw Girl Guide sedunia dan pernah disabitkan sebagai lagu Singapura.


Comment Siti selanjutnya.


1. Kalau di teliti Lagu Rasa Sayang eh menggunak pantun pantun yang berbahasa Melayu. Setahu saya orang Ambon tidak berbahasa Melayu, lebih lagi berpantun Melayu.
Bahasa Indonesia hanya di ‘citak rompak’ dari bahasa Melayu pada abad yang lalu.Saya kira mustahil kalau lagu ini berasal dari Ambon. Nona adalah bermaksud gadis2 portugis di Melaka.
Saya kira lagu ini berasal dari Melaka. .


Comment dari saya- setiap pengiat seni sebelum menyanyi dapatkan izin dari penciptanya dahulu.itulah yang diamalkan di Indonesia.kalau boleh tunjukkan surat izin sebelum menyanyi.


Tarian Pendet,


Saya pun hairan pada mulanya, mengapa Tarian yang tak islamic ni nak di rebut dari orang Bali.setelah berfikir sejenak,dapatlah saya buat konklusi,biasanya orang yang terlibat dalam seni orang unik. saya ada sedikit pengalaman dalam bidang seni walaupun bentuk fizikal saya tak layak jadi penari, tetapi pernah mendapat hadiah tempat kedua dalam pertandingan Drama Tari (KKBS) peringkat N.Johor sekitar tahun 1980.walau pun adegan saya hanya pak pacak.medalnya serupa juga. Jadi kerajaan Malaysia tak perlu minta maaf kepada Orang Bali.Penciptanya dah pun Tak ada dalam dunia. serupa juga lagu-lagu Tun P.Ramlee. anaknya juga tak dapat royalty. Bak Kata orang." bila jadi orang seni, individu tersebut telah menjadi milik semua".


TARI PENDET.




TARI PENDET.




BENDERA INDONESIA


Cuba kita teliti bendera Indonesia ini, Kenapa dimasukkan peta Malaysia dan Selatan Filipina? dan juga selatan Thailand? adakah Indonesia berhajat untuk menawan negara tersebut.atau mengiktiraf rumpun melayu serumpun dengannya?



BENDERA UMNO
Yang si UNMO ni tak ada warna lain ker bulat-bulat tiru bendera Indonesia?



TWIN TOWER



CHANDI BOROBUDUR




KUDA KEPANG.

The Kuda Kepang is a very interesting dance from Johor./Jawa Indonesia
The dance was once a form of totemic worship.
The dance had strong links with spirit possession and often dancers went into a trance-like state.
However with the Islamisation of Malaysia, this dance now generally renders the tale of nine Javanese men who spread the Islamic faith in the interior of Java.
The nine Muslim evangelists rode on horseback and dramatized stories of the battles waged and won for the cause of Islam to draw and hold the attention of the congregation.
Kuda Kepang is performed by nine dancers who are seated astride a two dimensional 'horse' made of hide or pleated rattan.
The dancers re-enact the early Islamic battles in enthusiastic gestures and vigorous action. Naturally as time as moved this dance is seen very much more for its entertainment value.
This dance is performed in accompaniment to a rich and exotic rendition of traditional music played with indigenous instruments such as gongs, tambourines and angklungs.






Cultural performances originating from Indonesia, such as the "Barongan" and "Endang" dances, are to be shelved from Malaysian tourism promotion activities due to the controversy raised by cultural activists from the republic.Tourism Minister Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor said today the decision was taken to ease the controversy while the matter was sorted out by the Culture, Arts and Heritage Ministry with the Indonesian Ministry of Culture and Tourism."The (barongan) dance thrives in Johor. If we look at history, our forefathers who migrated here had brought the culture and way of life from Indonesia to be part of our culture."In the old days, there were no boundaries between Malaysia and Indonesia, no passports, and not even an immigration system," he told reporters after opening a mass circumcision programme at the Putrajaya Hospital, here.His announcement came in the wake of a demonstration by Reog Ponorogo (Barongan in Malaysia) activists outside the Malaysian Embassy in Indonesia recently, disparaging Malaysia for what it claimed was promoting the dance as part of the Malaysian culture.Of late, the Indonesian media has also been critical of Malaysian songs and dances performed at official functions and over television which it claimed belonged to the republic




"Mohon saya kepada pemerintah,Malaysia. janganlah di import segala bentuk kebudayaan yang melambangkan keagamaan selain dari Islam .di kuathiri akan mendatang bencana ke Negara ini sebagaimana allah telah menurunkan terlalu banyak bencana kepada Indonesia ,kerana kita tidak mahu menjadi syirik dengan memuja jin. Lihat sahaja lah wahai pemerintah,segala yang ada kita import dari Indonesia banyak mendatangkan bencana ke negara ini,kalau dulu kita tidak ada gempa bumi.sekarang kita rasai,kalau dulu kita tak ada tsunami,kita dah dapat sipinya. kalau dulu kita tidak ada tanah lungsur kita telah merasai nya. Malahan, perompak dan lanun dari Indonesia pun kita dah import."

No comments:

Post a Comment