SELAMAT DATANG KE BLOG 9W2HSM (Nine Whiskey Two Hotel Sierra Mike)!

Just for City Zack

Saturday, July 18, 2009

MOSHI, MOSHI Wa ta si wa Hasnan desu', さよなら,Tokyo.

Sha, hajime mashoo, "lets begin"
Entah kenapa sejak kembali dari Selai, dan bertemu dengan pelancong dari Kota Singapura yang manetap di Tokyo. hati saya selalu terkenang ketika berada di Negara matahari terbit tersebut.

Teringin untuk berkongsi pengalaman dengan rakan-rakan yang akan ke negara tersebut.

Saya sendiri pun hairan bin ajaib mengingatkan kembali ketika bersama pelancung tersebut macamana saya boleh ingat kembali bahasa Jepun ini sedangkan telah hampir 23 tahun tidak menggunakanya. Secara tak sedar saya bertutur dengan lancar dengan pelancung tersebut. Sebenarnya ada masa dan ketika sukar bagi saya untuk mengingat kembali bahasa Jepun.

Satu sikap orang Jepun ni, kalau dia tak tahu bahasa Inggeris atau bahasa Melayu, dia akan cuba menghindari kita, orang Jepun ni macam kita juga suka menyambut tetamu.tapi masaalah nya bahasa menjadi penghalang utama bagi mereka.

Saya bukanya terror sangat bahasa Jepun ni, Tapi untuk sekadar kongsi bersama dengan rakan-rakan atau sekadar mengulang kaji ,saya perturunkan sedikit yang mana saya ingat untuk sama-sama kita pelajari dan tak canggung bila berhadapan orang dengan orang Jepun.

AISATSU "GREETING".

Ohayoo (gozaimasu) "Selamat pagi."
Konnichiwa "Selamat tegangahari." dari pukul 10pagi bawa ke petang.
Kombanwa "Selamat Petang/malam"' sebelum tidur.
Oyasumi nasai "Selamat malam." bila nak tidur.

Sayo(o)nara "Selamat tinggal"
Mata ato de "Jumpa lagi".
Domo arigato (gozaimasu) "Terima kasih (banyak-banyak).
Iie, doo itashi mashite "you are welcome,not at all" sama-sama orang melayu kata.

Sumimasen/Gomen nasai " Excuse me, I' sorry." (minta maaf).
wakari mashitaka " Adakah awak faham".
Hi wakarimashita " Ya, saya faham".
Iie, wakarimasen " Tak, saya tak faham".
Mata ashita " Jumpa lagi esok".

Kore wa nan desu ka " Apa bendanya ni".
Anata wa donata desu ka " Siapa awak".
Anata no uchi doko desu ka " Mana rumah awak". Bahasa jepun ni ada yabg formal dan informal. untuk lelaki/perempuan.

Hai arimasu "ya dekat situ".
Iie,imasen "Tak ada ler"

Anata wakinoo nani o shimashita ka "semalam awak pergi mana"?
Melaka e ikimashita " saya telah pergi ke melaka".
Nani o tabemashita ka "Awak makan apa".?
Nani o nomimashi ta ka "Awak minum apa"?
Okuni wa doko desu ka "Neagra asal awak dimana"?
Malaysia no doko desu ka "Negara asal saya Malaysia".

Dewa kyoo wa kore owarimasu "(Then,) the class is over(today)."

Sedikit pelajaran bahasa Jepun yang kadang-kadang ingat.

Kenangan bersama kakitangan Nippon Railway, nama mereka semuanya dah lupa.

Dalam MRT dari Chiba nak ke Ueno,Tokyo


" Kite Shinju", orang sini suka berbasikal.bergambar depan rumah.


Stesyen Keretapi Chiba, Nak bercuti ke Ichigo-Yuzawa.

Stesyen Keretaapi Tokyo,Bersama Takashi san, menunggu keretapi untuk ke Ichigo-Yuzawa.

Dah sampai pun Shinkansen ni "bullet train." bila lah benda ni nak ada kat malaysia.

Dari Tokyo ke Ichigo-Yuzawa.Train ni terus ke Nigata.


Pekerja Dewan Bandara membersih Salji di MH yang tersumbat di Bandar Yuzawa.


Stesyen keretapi Ichigo -Yuzawa. Yuzawa terkenal bandar perlancongan atau di kenali "white's world".


Makan tengah hari di sebuah restaurant di Yuzawa, lepas aje makan awek sebelah minta bergambar dengan anaknya sambil berkata pada anaknya 'PAPA,PAPA".haru dibuatnya.Xyl aku tengok gambar ni gerenti berbulu.



Teragak nak bermain ski, roller skate biasa ler dulu.tak ada beza pun kalau ada keberanian tak jadi hal, pakaian boleh di sewa kat kedai bawah ni,siap ngan juru latih sekali .mula-mula takut juga. lama kelamaan okey. tapi ada yang patah kaki.



Di kedai ini ada banyak kenangan, di samping makan nasi goreng yang berminyak, telor goreng yang kuningnya tak kuning tapi oren. Kedai ni dah macam port aku semasa di Yuzawa.Hotel aku nama nya Naebaso milik Nippon Railway. tapi aku selesa habiskan waktu siang di sini. di Jepun waktu makan malam jam 6.00 ptg. kalau 8.00 malam semua orang dah menyepi kat rumah masing-masing.Anjing pun dah malas nak menyalak. Yang macam samurai tu pemilik kedai di atas.Kalau ada rakan nak ke tempat ni,sampai di sana tengok dalam kedai tu ada lagi ke gambar dan tanda tangan orang asing pertama ke kedainya. Masa winter semua disko tutup.Sepi.....





さよなら (Sayonara): Yuko Nozaki, I'm Sorry
歌唱力抜群ですね、心に響きます。この人の曲を続けて聞いている と、昔のことを思い出して涙が出てきてしまいます。

No comments:

Post a Comment